Tågsatsning uteblir?

Nu backar också de rödgröna från Norrbotniabanan

Norrbotniabanan skulle ersätta godstrafik på väg och medföra halverade restider mellan kuststäderna i norr – vilket skulle göra att många valde tåget istället för bilen. Kommer Norrbotniabanan att byggas efter va­let?
För högeralliansen är det en självklar förutsättning att bygget finansieras av näringslivet och nu följer även de rödgröna med Mona Sahlin i spetsen efter.
Sanningen om de rödgrönas löften har avslöjats. Då hon besökte Noliamässan i Piteå den 10 augusti sa Mona Sahlin att medfinansiering från näringslivet är en förutsättning för bygget. V och MP har vikt ned sig i fråga efter fråga för att få sitta med vid köttgrytorna i en eventuell rödgrön regering, så Sahlins besked om Norrbotniabanan är förmodligen det som gäller för dem med.
”Maud Olofsson och Mona Sahlin befinner sig alltså i samma båt. Skillnaden är att Maud inte har lovat mer än hon kan hålla medan Mona och Skellefteås lokalpolitiker mörkat deras förutsättningar för en byggstart”, skriver signaturen ”Tankar inför va­let” i en insändare i tidningen Norran den 21 augusti.
I ett pressmeddelande avvisar Mo­na Sahlin att hon skulle säga samma sak som Maud Olofsson. Där skrivs det att bygget av banan kommer att starta under nästa mandatperiod, om det blir en rödgrön regering.

– Det speciella med Norrbotniabanan är att en betydande del av nyttan tillfaller ett litet antal stora bolag. Det gör det rimligt att låta dessa bolag vara med och ta en mindre del av finansieringen av banan.
– Det kan till exempel ske genom att man tar ut en något högre banavgift, fortsätter Mona Sahlin.
De rödgröna lovar lånefinansiering för byggstart av första delsträck­an, medan alliansen inte gör det i sin transportplan, utan ger Trafikverket i uppdrag att leta medfinansiärer direkt. (Västerbottens-Kuriren den 13 augusti)
Sahlin kanske försöker skilja sig i detaljer från Maud Olofsson, men en offentlig satsning på Norrbotniabanan, med kollektivtrafik i offentlig re­gi, är uteslutet oavsett regering. Maud och Mona sitter onekligen i samma båt (tågvagn).
RS kräver att Norrbotniabanan byggs, som en del av en demokratisk klimatplan. För miljön skulle den ha stora fördelar och välbehövliga jobb skulle också skapas.

Om järnvägstrafiken läggs i händerna på privata bolag där vinstintresset styr, kommer nödvändiga investe- ringar, trygghet för resenärer och arbetsmiljön för de anställda att få stå tillbaka till förmån för direktörernas vinster. Det behövs en plan för en demokratisk och snabb klimatomställning av hela transportsektorn, där vinsterna investeras i samhällets intresse.

Johanna Evans

Annonser