S i Luleå vill privatisera stora delar av Luleå Hamn

– Redan när hamnen gjordes om från en kommunal förvaltning till ett
bolag såg vi privatiseringshotet och reserverade oss som enda parti
mot beslutet. När beslutet ändå togs lade vi ett tilläggsförslag om
huvuddelen av verksamheten skulle ske i egen regi men det röstades
också ned. Nu ser vi vad chefernas och politikernas plan var hela
tiden, kommenterar RS kommunfullmäktigeledamot Robert Lundqvist
nyheten om att det nya kommunala bolaget Luleå Hamn vill lägga ut hela
Victoriahamnen (som hanterar bulkgods) på entreprenad.
BULKhamn
– Vi har blivit förda bakom ljuset. När bolagiseringen genomfördes
fick vi informationen att det gjordes för att samla verksamheten. När
våra gubbar nyligen skrev under pappren för att övergå från kommunen
till bolaget måste de (cheferna) ha vetat vad som var på gång men
mörkat det, säger Sven-Erik Westman, facklig förtroendevald för
Transportarbetarförbunded vid Luleå Hamn.

Ett argument vid bolagiseringen var just situationen i Victoriahamnen,
där hamnförvaltningen skötte hamnkranarna men där ett annat privat
bolag har skött den vidare hanteringen på kaj, något som med rätta
beskrivits som ineffektivt och otydligt.  Villkoren för arbetarna i
det privata bolaget har också varit betydligt sämre, där många använt
ordet ”daglönare” för att beskriva arbetssituationen. Argumentet var
att nu skulle verksamheten samlas under Luleå Hamn AB. Bland de som
föll för argumenten var vänsterpartiet som röstade för bolagiseringen.
Istället planerar hamnen nu att upphandla hela Victoriahamnen.

– Ledningen har aldrig talat om någotför personalen. Istället har
invaggat personalen i falsk säkerhet. Vi har till och med fått vara
med i utredningen om hur verksamheten ska se ut i framtiden, vilka
maskiner som behövs osv, berättar Sven-Erik Westman.

Hur är stämningen bland dina medlemmar?

-Ja det förstår du ju själv. Även om de handlar om en
verksamhetsövergång där personalen följer med så ses förstås ett
kommunalt bolag som en säkrare arbetsgivare och som en som kan driva
verksamheten mer långsiktigt.

– De säger också att de ska bli effektivare. Hur då? Nya entreprenören
ska också betala kostnaderna för hamnkranar, löner osv. Dessutom ska
de ha vinst också, säger Sven-Erik Westman.

Vad tycker du om att det är en s-ledd bolagsstyrelse som beslutat om detta?

– Ja det finns ju högersossar. Jag är själv sosse. Jag tycker det är
svagt agerat. Vi har begärt att få träffa ledningen för att få säga
vad vi tycker om det här. Sen får vi se vad som händer. Den 10 och 11
mars blir det MBL-förhandling.

Offensiv har tidigare rapporterat om de protester som sker mot
hamnprivatiseringar. I Helsingfors hamn har en liknande privatisering
lett till massavskedanden occ försämrade arbetsvillkor. Senast förra
veckan vann dock portugisiska hamnarbetare en seger efter strejker och
internationella solidaritetsaktioner.

– Nu krävs protester även i Luleå. RS stödjer de som vill kämpa för
att stoppa privatiseringen. Här i Luleå stoppade lokalvårdarna med
stöd av RS och andra privatiseringen av skolstädningen för några år
sedan så visst går det att vinna. Andra fackföreningar borde ta
stöduttalanden och också erbjuda praktiskt stöd till
Transportarbetarförbundet för att kunna försvara jobb och
arbetsvillkor, avslutar Robert Lundqvist

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s