Luleå Hamn ska smygprivatiseras.

När S-ledda Luleå Hamns styrelse vill privatisera en av de största hamndelarna är planen att göra det utan politisk debatt. Kommunfullmäktige, som enlig kommunallagen ska tillfrågas i sådana här frågor, ska ställas vid sidan av.

Som Offensiv tidigare rapporterat planerar S-ledda Luleå kommun privatisera Victoria-kajen inom Luleå Hamn. Cirka 15 personer berörs när hela kajen från 1 januari 2016 ska vara i privat drift.

–          Blir detta verklighet så kommer vi från den 1/1 2016 tvingas till en kamp mot bemanningsföretag. Enda sättet att hämta vinster för ett privat bolag – om man inte ska ta det av kunderna är lönekostnaderna. Och då är det dyrt med fast anställda, säger Sven-Erik Westman, fackombud i Luleå hamn , när Rättvisepartiet Socialisterna besöker hamnarbetarna för att få veta mer om situationen.

–          Allt handlar om att marknadsanpassa. Högriskbolag ska tjäna pengar. Då handlar det om att ha lite anställda och ingen anställningstrygghet, säger en annan i fikarummet.

De anställda är också oroliga över vad som händer med miljöarbete. Idag är det det kommunala bolaget som har ansvar ochr resurser för att bedriva ett aktivt miljöarbete i en verksamhet som är mycket skitig. När vinsten ska maximeras oroar man sig över att miljöarbetet försummas.

Ett argument för för en privatisering har varit att ett privat bolag slipper följa LOU, Lagen om Offentlig Upphandling (som innebär att en kommun inte får köpa varor och tjänster hur som helst, utan måste följa vissa regler). Men även detta argument faller platt eftersom  tanken är att följa den så kallade ”landlord”-modellen, där det kommunala bolaget fortfarande äger mark, byggnader, hamnkranar etc.  Vilket innebär att LOU måste följas i alla fall.

Socialdemokraterna förstår att detta är en känslig fråga ett valår och försöker driva igenom privatiseringen utan politisk debatt. Bolagets ledning hävdar helt lögnaktigt att det finns ett beslut i kommunfullmäktige att ”verksamheten ska konkurrensutsättas”.  Dessutom ska alla frågor, även i kommunala bolag, som är ”av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt” enligt kommunallagen upp till kommunfullmäktige.

–          Om inte en verksamhet med en omsättning på 100 miljoner kronor av större vikt så är inget det, kommenterar Sven-Erik Westman.

Alldeles nyss genomfördes MBL-förhandlingar med facket, vilka i vanlig ordning har funktionen av att ”tuta och sen köra över de anställda”. Men Transport i hamnen har inte gett upp.

–          Vi kommer vidta alla medel vi kan för att förhindra detta, säger Sven-Erik Westman.

Rättvisepartiet Socialisterna ger fullt stöd i kampen för att försvara jobben och arbetsvillkoren mot en privatisering, och kommer se till att s-ledningen inte kommer att komma undan i tysthet med att driva moderat-politik ett valår.

Jonas Brännberg

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s