”För varje underentreprenör ökar risken”

Inte nu igen! Det är reaktionen hos många lulebor efter ytterligare en dödsolycka på SSABs anläggning på Svartöns industriområde. Den här gången har en slovakisk arbetare klämts ihjäl efter att den mindre truck han körde kolliderat med ett tåg som transporterade flytande råjärn. Det är det fjärde dödsfallet på SSAB på tre år – alla omkomna har jobbat åt underentreprenörer.

– För varje ny underentreprenör ökar olycksrisken, sade Roger Forsberg, huvudskyddsombud på SSAB i Luleå, på presskonferensen efter olyckan.

Skyddsombud SSAB 1

Skyddsombud SSAB. Från vänster: Mats Bäcklund, Roger Forsberg och Lars Bergström.

Till och med september i år har 36 dött i arbetsplatsolyckor i Sverige, det är fler än under hela förra året. Långa underentreprenörskedjor, stressigare arbetsplatser och försvagade fackföreningar är några orsaker till att olycktrenden verkar gå åt fel håll.

Under presskonferensen i tisdags var SSABs företagsledning ytterst knapphändig med information utan nöjde sig med att säga att det var ”tragiskt” och ”djupt bedrövande” och menade att säkerhetsarbetet trots olyckan var minst lika prioriterat bland underentreprenörer. De fackliga skyddsombuden var mer öppna för att förklara vad de kände till.

Den omkomne jobbade med murning för företaget Termostav, som redan 2003 var inblandad i en dödsolycka på SSAB när en av deras anställda föll ned i en tusen grader varm koksugn. I samma vevade avslöjade Kuriren hur de slovakiska arbetarna betalades låga löner och hade urusla villkor (journalisten fick Stora Journalistpriset).

Denna gång har Termostav varit underentreprenör till huvudentreprenören Danieli Corus, som ansvarat för renoveringen av SSABs cowper-ugnar(där luften till masugnen förvärms).

På andra sidan masugnen, på spåret från masugnen till stålverket skedde kollisionen.

På andra sidan masugnen, längs spåret mellan masugnen och stålverket skedde kollisionen.

– Problemet är att rälsen där loken med råjärnsfyllda Torpedo-vagnar passerar följer alldeles nära en vägg till en byggnad. Och precis när byggnaden tar slut är den rälsövergång som de som jobbar med Cowper-ugnarna ibland måste passera, berättade skyddsombudet på masugnen.

Torpedvagn som fylls med råjärn

Torpedvagn som fylls med råjärn

– Man måste nästan halvvägs ut på rälsen innan man ser om något tåg kommer. Av den anledningen ska det enligt säkerhetsrutinerna finnas spårvakter på plats varje dag till klockan 22 (olyckan skedde ca 22.30). Efter det ska spårvakt tillkallas om passage ska ske. Av den information vi fått hittills verkar ingen spårvakt varit på plats, berättade Roger Forsberg huvudskyddsombud.

– Tågen vägen 400 ton så även om de bara kör 5 km/h så är stoppsträckan lång, fyllde Lars Bergström, även han skyddsombud i.

Enligt skyddsombuden har arbetet med säkerhetsrutiner förbättrats med dagliga genomgångar om arbetet och säkerhetsrisker. Farliga rälsövergångar har förbättrats.

– Även om vi tycker det går för sakta, vi får ju alltid höra att det ”saknas pengar” sade Roger Forsberg.

Hur pass delaktiga är facket hos underentreprenörerna?

– Det varierar kraftigt, så är det ju, sade Roger Forsberg.

Tidigare har polis och åklagare kritiserats hårt för det bristande resurserna. Nu säger polisen att de har fem utredare som har utbildning i arbetsmiljöbrott och en egen miljöbrottsavdelning.

Sakari Kallo, produktionschef Europa, Nils Edberg, platschef Luleå och och Sven-Olov Lundbäck från polisen

Sakari Kallo, produktionschef Europa, Nils Edberg, platschef Luleå och och Sven-Olov Lundbäck från polisen

– Vi har mest resurser norr om Stockholm, menade Sven-Olov Lundbäck från polisen på presskonferensen.

Vad det innebär i praktiken återstår att se. Vid dödsolyckan på Nordkalks anläggningen på SSABs område hann flera allvarliga brott preskriberas innan förundersökningen var klar.

Det är långt ifrån någon slump att alla dödsfall på senare år på SSAB är bland underentreprenörer. Förutom att de ofta sköter underhållsarbete som är mer riskfyllt, så är anställda hos underentreprenörer mer pressade: Arbetet sker under hård tidspress och med lite personal för att pressa ned anbudspriserna och minska produktionsbortfallet. Både bland småfirmor och utländska företag är fackets position ofta svag eller så är de helt frånvarande.

Dödsolyckorna kan stoppas men då krävs krafttag. RS och Offensiv står för:

• Stoppa villkorsdumpning och ökad stress via privatiseringar, bemanningsföretag, outsourcing med underentreprenörer, ”ungdomsavtal”, papperslösa med mera. Kollektivavtal åt alla.

• Återuppbygg fackens styrka, med kamp för facklig vetorätt mot omorganisationer inklusive outsourcing, bemanning, uppsägningar och nedläggningar.

•Återupprätta resurserna till Arbetsmiljöverket, arbetslivsforskning och företagshälsovården.

•För ett demokratisk kontrollerat rättsväsende och polis med resurser att ställa arbetsmiljö­brottslingar till svars.

• Säkerhet och arbetsvillkor före vinstintresse. Förstatliga stora företag och banker under demokratisk kontroll av de anställda.

Jonas Brännberg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s