Stoppa skolslakten!

Svartöstadsskolan

 Stordrift i utbildningsfabriken!

Kommunledningen i Luleås förslag om ”Framtidens Skola” är ett dråpslag mot elever, lärare och mot de drabbade stadsdelarna och byarna. Det s-märkta förslaget innebär ett systemskifte mot stordrift i utbildningsfabriken. Planen är att detta ska lösa bristen på lärare, med argumentet att problemen med att rekrytera lärare beror på svårigheter att få ihop till heltidstjänster på mindre skolor. För att kunna konkurrera om lärarna måste Luleå Kommun erbjuda ”god arbetsmiljö, heltidsanställningar och kollegor att samverka med”. Men samma kommunledning skar under 2007-2009 bort 341 fast skolanställda, trots att de visste att lärarna snart skulle behövas igen. Då skulle det sparas pga sjunkande elevantal; nu är eleverna för många –kortsiktigheten och besparingsivern förenar!

Den verkliga lösningen på lärarbristen är enkel: högre löner och bättre arbetsvillkor. Mer tid för varje elev är nyckeln både till god undervisning och god arbetsmiljö. Framtidens skola behöver mindre klasstorlekar, mer resurspersonal, mer inflytande för personal och elever, mindre tid på bedömande och administration, mer på undervisning och samvaro.

Stordriften kommer inte lösa lärarbristen eftersom syftet är ett annat –att skära ned ytterligare på skolans resurser. Mellan raderna står en simpel logik: arbetskraften och lokalerna ska utnyttjas mer effektivt genom att koncentreras maximalt. Lärarna kommer då att kunna åtnjuta ‘samverkan med kollegor’ genom att t ex täcka för varandra istället för att vikarier kallas in vid frånvaro. Med andra ord kommer lärarna att få springa fortare i en allt mer krävande utbildningsfabrik, med stora elevantal och pressade marginaler. Förutom intensivare slit för personalen kommer elever och stadsdelar drabbas hårt.

”Framtidens Skola” attackerar bland det bästa i Luleås skolmiljö: trygga, små skolmiljöer med plats för alla, där både elever, personal och föräldrar trivs. Dessutom slår förändringarna sönder närhetsprincipen, vilket kommer att betyda ökade sociala problem. Skolor är nyckeln till att mötas och på så sätt bygga tillit och trygghet i bostadsområden och byar. När ingen skola finns kvar i närområdet kommer fler resursstarka föräldrar sannolikt att välja privata ”friskolor” vilket ökar segregeringen och dränerar den offentliga skolan på resurser.

Den ”nära tillgång till resurser” som elevhälsovård och specialpedagogi som BUF vill ha, uppnås bättre genom att satsa på att öka personaltätheten. Om tjänster ändå fördelas över flera skolor måste en rimlig arbetssituation självklart tillgodoses, men inte på elevernas bekostnad.

När världen är på väg mot klimatkatastrof om inget görs åt utsläppen planerar (s) i Luleå att i massiv skala bussa/bila elever flera mil varje dag. Så mycket är hållbarhetstänket värt när kronor ska skäras ned!

Genom att kasta upp alla bollar i luften samtidigt hoppas (s) att allas kamp mot alla ska ge dem chansen att obehindrat köra över en stadsdel och by efter en annan. RS uppmanar allaberörda, både på nedläggningshotade skolor, förskolor och de nya storskolor som ska bildas, liksom alla oroade Luleåbor, att sluta upp i gemensamma protester och höja en enad röst för en framtida skola som går långt bortom de trånga ramar BUF:s byråkraterverkar inom. Vitåbornas kamp och seger från förra året är ett föredöme och visar att det faktiskt finns mer än ett alternativ för framtiden.

Jonas Brännberg, gruppledare

Liv Shange, förälder

Rättvisepartiet Socialisterna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s